2012-12-03

I-landsproblem

I lördags vaknade jag av att Trollungen kom nerkrypandes i min säng, men så kom hon på att ett toalettbesök var tvunget att ske innan vi tog ton och sjöng för Maken. När hon ska tvätta händerna utbrister hon:"Mamma vi har glömt att betala vattenräkningen". Nu var det inte så utan en vattenläcka som tömt hela tätorten på vatten. Vi sjöng och delade ut paket och när Maken kom hem så insåg han att pluggen i lådan var ett bus, för då lyste det så fint i våran trädgård. Sen tog vi tag i vattenbekymret, tur att Deje hade vatten och vi har goa vänner som snabbt tappade upp 25 liter vatten och att jag inte orkat tömma vattentunnan så vi kunde slå hål på isen och hinka upp vatten till toan. Vi passade även på att hjälpa några utan bil så de fick vatten. Att ha kalas utan att ha duschat,tvättat håret eller golvet gick utmärkt, men allt tar längre tid när det inte rinner vatten i kran eller spolar när man trycker på knappen. Vi hade ett trevligt kalas med tomtegröt, glögg med tillbehör, prat och knabb och vi spelade kort, det sista var längesedan och gu så kul det är. Men mitt i allt detta kan jag inte låta bli att sända en varm och tacksam tanke till de på kommunen som var snabba med informationen och att laga det hela. Men jag har svårt att förstå all ilska och irritation som snurrade runt i samhället, vi var utan vatten i drygt 6 timmar, men hur många är det inte som aldrig har rent vatten och en toa som funkar. Kan bara hoppas att detta får fler att tänka till och kanske ge bort rent vatten i julklappssäcken.

Inga kommentarer: