2013-01-17

Grustag

Igår var det dags igen för ett besök på Akuten, men om jag i lördags träffade ett stolpskott till läkare så fick jag igår en ängel. Det började med ryggont och efter att pratat med sjukvårdsrådgivningen och den vikarierande läkaren på VC så bar det av till CSK, jag kom in samtidigt som ambulans nr 6 på 10 minuter så jag befarade att jag skulle få ligga länge med en smärta som var olidlig. När det sen även dökk upp poliser och säkerhetsvakter ja då hade jag inte stort hopp om snabb hjälp. Men det dök allt upp några änglar, en sjuksköterska, ett vårdbiträde(trodde de var utrotade) och en läkare, så inom en timme stod det klart att jag har gått med en "tyst" urinvägsinfektion i minst 14 dagar och att jag antingen hade njurbotteninflammation eller njurstenar. Så innan de kunde börja behandla fick jag snällt ligga och våndas, åka in och ur rummet pga att det kom de som behövde det bättre. Korridoren är egentligen rätt intressant, då det händer nått hela tiden och jag slapp vara själv, men jag hade så ont att jag föredrog att få ligga i ett mörkt rum. Efter ca 5 timmar stod det klart, jag har en svår urinvägsinfektion och ett grustag i höger njure och ett gäng stenar på väg ut ur kroppen. Så då äntligen kunde de börja smärtlindringen och jag fick börja dricka, vid 18 var jag hög, snurrig och smärtfri från njuren så då fick jag lämna akuten. Men läkaren talade om att med den mängden småsten kan jag räkna med att få åka flera vändor för att få sprutor mot smärtan. Måste säga att det är en lättnad att veta vad som är fel, även om jag vet vad jag har att vänta mig.

Inga kommentarer: