2008-12-16

Blöta



Vi har fortfarande en massa snö, men det är blött och halt, riktigt tråkigt. Men det är inte så kallt att springa ut med Vickan och det är skönt. Hon blir blöt om tassarna men det fastnar inte en massa snö i pälsen och det är skönt. Så idag har promenaderna varit riktigt trevliga och det har gått bra att gå ut med hunden till rastgården i bara träskor.

Idag har jag förutom att jag varit ute med hunden, hunnit med att göra Jansonsmuffins och njutit av en riktig Blöta. Har oroat mig en del inför denna Blöta, då det var längesedan jag hade förmånen att få göra den på riktigt tunnbröd. Minnet kan ju spela en ett spratt och det ville jag inte uppleva. Blöta är typiskt norrländskt och det är som med så mycket annat, något jag minns från när jag var barn och det hör julen till. Min farmor skickade två typer av bröd, båda hårda, men det ena, Ljusungsbröd, äter man som det är och det andra, tunnbröd, har man till Blöta. Man kan antingen doppa brödet i varm buljong, som dopp i gryta eller i varm mjölk och det är så himla gott. Det senaste åren har vi fått Ljusugnsbröd av pappa, men han har inte lyckats få tunnbrödet, så glädjen var stor när jag öppnade paketet från bageriet och fann att jag lyckats få båda sorterna. Lite tråkigt var det ju att även paps fick båda sorterna i år, hade ju tänkt överraska honom...

Om det var gott? Mmmm, smaken var så där underbar som jag mindes och det bästa är ju att det bara är jag och Syster yster som ska dela på paketet, i och med att paps fick ett eget, så jag lär få njuta flera gånger...

1 kommentar:

Anonym sa...

can u leave ur phone number to me???