2010-09-11

Mumsiga soppor

Mår fortfarande otroligt bra och har idag gjort en underbar soppa som jag redan hunnit äta av två gånger och jag kommer att äta den igen, och igen och igen. Det gäller ju att hitta goda soppor nu när det är min föda i två veckor, och det är så kul att laga god mat igen. Jag gillar soppa, vist längtar jag tills jag får äta en knäckemacka med god ost till, men soppa det tröttnar jag nog aldrig på. Om nån undrar och/eller vill ha ett recept på en underbar soppa som passar till vardags och till fest så kommer det här;

Rostad majssoppa
4port

2 små burkar majs
2 vilöksklyftor
3 dl grädde
3 dl mjölk
1 dl vitt vin
1,5 msk grönsaksfound
salt
vitpeppar
Sweet chilisås

Sätt ugnen på 200 grader.
Sila av majsen.
Rosta majs och vitlök i ugnen på bakplåtspapper i cirka 20 minuter, rör då och då.
Koka ihop grädde, mjölk, vin och found, i 5 min
Häll i majs och vitlök och låt sjuda utan lock i 20 min
Mixa soppan slät, sila den i en ren kastrull
Späd med vatten till önskad konsistens.
Smaka av med salt och peppar och sweet chilisås
Koka upp och servera

Inga kommentarer: