2011-09-18

Äpplen


Bilden hittade jag här.
Det finns några måsten i mitt liv, även om jag jobbar på att inte har några, så kommer äppeldricka och äppelpaj nog alltid höra hösten till och julskinka utan senap och hemkokt äppelmos det går inte ens att tänka sig.

Idag har jag gjort två tredjedelar, började med en äppelpaj som blev grymt god och nu står det två hinkar med totalt 12 liter vatten och lika många liter äpplen i, på diskbänken, det ska bli "Mams Äppeldricka" och är klar om tre dygn. Lär ev bli tvungen att besöka IKEA och köpa några flaskor, men det gör jag så gärna, eller så får vi frysa lite av drycken, helt klar är att om jag "gömmer" den i frysen så får jag ha den kvar längre, då varken Maken eller Trollungen är så bra på att ha koll på innehållet i frysboxen.

Äppelmoset har jag inte riktigt löst ännu, dels saknar jag äpplen, dels vet jag inte om jag klarar det själv, ska be Maken leta rätt på instruktionsboken till hushållsmaskinen vi fick när han föräldrar sålde huset. Men jag har ev en lösning, och det är hoppet om att Morbror T har mycket äpplen och Mams har sin hushållsapparat hemma på lördag eftermiddag och då är grymt sugen på att koka äppelmos med mig och Trollungen.

Inga kommentarer: