2009-01-14

AF och Facket

När man är arbetslös är man hänvisad till AF (Arbetsförmedlingen), Facket och A-kassa, och om dessa man ju hör en massa, och då inte så smickrande kommentarer. Men jag har i alla fall en kanontrevlig handläggare på AF. Hon ringde igår för att berätta att hon fört över mig från Örebro, jag anmälde mig där, då första dagen som arbetslös, var en dag vi var i vagnen. I måndags ringde en karl från Örebro och kollade om jag fått kontakt med min AF och det tycker jag var trevligt, och jag kan bara säga att jag både i Örebro och här hemma i Forshaga haft förmånen att träffa trevliga människor, i alla fall denna gång och än så länge.

A-kassan, där kan jag däremot inte säga att jag haft tur, för där var det så jag kände mig skyldig, och att det var mitt fel att människan fick svara på frågor som handlar om stämpling mm. Jag har dålig erfarenhet av just de som jobbar på A-kassan, och man kan ju undra om de är anställda för att hjälpa och serva medlemmarna eller om medlemmarna bara finns så att de får ut sin lön.

Det var inte bara AF som hörde av sig igår utan även en kvinna från Facket, hon har hand om försäkringsfrågor och jag har redan fått ut en liten utbetalning, pga att jag under de senaste två åren haft sjukgymnastik, och jag ska få ut mer pga att jag varit sjukskriven i över 1,5år. Inom parentes kan jag nämna att hon på försäkringsbolaget var rätt kvinna på den platsen, ett trevligt bemötande och smidig att ha att göra med. Nu tillbaka till hon på Facket; Hon ringde för att höra hur det gått med försäkringsbolag och A-kassa, och jag sa att med ett trevligt samtal och ett otrevligt så var jag ganska så nöjd...

Men det slutade inte med detta, nä jag blev inbjuden på fika om jag har vägen förbi fackexp. och det är inte dåligt. Att vi pratade om allt möjligt i över en timme kan ju ha spelat in, liksom att vi har samma sjukdom (Endometreoser) och samma erfarenhet av behandlingen av dessa, liksom att vi älskar hundar, är småbarnsföräldrar mm mm. Det var som att prata med nån man känt länge och jag ska nog göra mig ett ärende förbi expen och ta den där fikan. Men det får vänta tills jag gjort mina första 6 veckor med GI, och tills jag fått resten av pengarna från försäkringsbolaget.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo att det finns änglar som jobbar med saker de är bra på och som får en att må lite bättre och se ljusare på tillvaron, och jag hoppas att det är dessa människor orkar fortsätta som nu och inte smittas av de som är otrevliga och inte verkar veta varför de gör det jobb de gör...

Inga kommentarer: