2011-08-10

Liseberg 2011


Lite pusslande var det innan vi kom iväg, och när det inte blev bild på DVDn, så var en mindre katastrof ett faktum och då hade vi inte kommit till OK, Forshaga, men med mer luft i däcken och bilden fixad blev det en trevlig start på resan mot Liseberg



Mellerud, där är det lagom att äta frukost, och det smakade gott och alla åt med glatt humör, regnet som SMHI lovat lös ännu med sin frånvaro. Vi passade även på att lätta på trycket. Trollungen gav mig klara instruktioner hur och var jag skulle uträtta mina behov.

De glutenfria våfflorna på Liseberg är mina favoriter, och det var lagom att börja besöket med en sån och lite kaffe, då det tar extra tid att få just glutenfria våfflor, passade Trollungen och Maken på att åka några karuseller medan vi väntade, det gäller att utnyttja all tid och lite till.


Efter våfflor för oss vuxna och glass för Trollungen så var det karuseller som gällde för Trollungen och Maken, jag fick för ovanlighetens skull sällskap och hade det mycket trevligt med Gudmodern.


Gudmodern med handen i gips och jag med min nacke åkte inte så mycket, ja jag gör det ju aldrig, men i år åkte jag bara Parisehjulet, Gudmodern samlade mod till dag 2 då hon virvlade runt i Stora Virvelvinden och tog en tur i Lisebergsbanan


Lunchen intogs i vagn 1, plats 15-18, det var verkligen som att åka tåg, men man slapp skakningarna och Trollungen överraskade oss alla och åt upp all sitt mos och nästan alla mina klyftpotatisar, kvar på tallriken låg 2 små köttbullar och det gjorde oss mycket förvånade och stolta. Maten har funkar otroligt bra för både mig och Trollungen, jag brukar ju inte ha problem, men fick tack vare mitt kort 1/2 port. utan problem, och Trollungen åt utan mycket tjat.

Aftonbladet har fått låna ut denna bild.
En av favoritkarusellerna som Trollungen åkte många gånger, jag kan inte ens titta på den, än mindre ta kort.

Bilden har jag lånat av annamia.se
Det var "Lotta på Liseberg" och Trollungen såg både September och Erik Saade live, hon var så uppspelt att ha sett nått på riktigt som de flesta fick se på TV. Jag och Gudmodern vi hörde det hela där vi satt på en stenmur och jag kunde inte låta bli att hjälpa säkerhetsvakterna. Med så jag fick ett stort tack efteråt och måste säga att de gjorde ett fantastiskt jobb. Folk är inte riktigt kloka när det gäller att förstå säkerhetsrisker och varför man inte kan blockera alla in och utfarter till en nöjespark.


Hotellfrukost är ju nått visst, här ser man förödelsen efter att vi mumsat i oss en massa, Trollungen var orolig att vi inte skulle komma iväg till Liseberg, men när vi väl var på plats hade de knappt öppnat portarna.


Kan man bara åka en karusell på hela Liseberg får man göra det två gånger, en gång/dag. Hatar verkligen höjder, men Pariserhjulet var det enda jag vågade mig på med min onda nacke. Dag två hade jag så ont att jag var otrevlig mot alla, men 1/2l coca cola och en Diklofenak fick mig på bättre humör och jag orkade genoföra dagen och kvällen.

Bliden har jag lånat av Liseberg.se
Denna restaurang kan man inte missa om man gillar spöken mm och det gör ju Trollungen och jag. Kan dessutom meddela att de har en grymt god fisksoppa, en barnbuffé och en chokladtryffel till efterrätt som Trollungen och jag delade på, eller jag och Maken smakade på och dottern åt det mesta av.


Shopping är ju nått min tjej är en fena på, har har hon köpt en keps, med inbyggda solglasögon och en solcellsdriven fläkt, sen blev det en pirattröja med tillhörande mössa och lite annat smått och gott.


Mera karuseller, det går att se att Maken sitter i "båten" och det gröna som skymtar bredvid honom är trollungen.


Favoritkarusellen är fortfarande Lisebergsbanan, men hon och Maken längtar till hon är 140cm, då lär det bli Balder för hela slanten, eller kanske inte hela, för Trollungen gillar inte att köa. I år var det inte så långa köer, kan ju hängt samman med att de hotat med spöregn i två dagar, men det stoppade ju inte oss, vi har regnkläder.

Lyckohjulen fick lämna ut två gosedjur ett till Maken och ett till Trollungen, men i femkampsgrenarna hade Trollungen ingen tur, jag vann inte nått, men fick en Dumleklubba köpt av Gudmodern och så var min dag räddad. Jag köpte faktiskt en blivande glutenfri skorpburk, och en fotoram, så det händer att jag impulshandlar.


Stackars Maken, det var inte bara Trollungen som var helt utslagen på resan hem. Jag slocknade efter att jag tagit mina kvällstabletter och vaknade i rondellen vid Ilanda. När bilen var tömd så tog det inte många minuter innan alla sov sött i sina sängar.

Inga kommentarer: