2011-08-03

Tjejdygn

När Trollungen kom på att Mormor skulle få en tjejdag i födelsedagspresent så var nog tanken att allt skulle ske på en och samma dag. Men att jag inte orkar köra tor och att vi dessutom skulle hinna åka buss gjorde att det fick bli en natt i Kumla och att första dagen inte blev som Trollungen tänkt sig. Mams och jag passade nämligen på att besöka min mormors grav och sätta nya blommor där, Trollungen var nöjd med att få hjälpa till. Att få gå in i kyrkan och tända ljus tillhör en av hennes favoritsysselsättningar i Kumla, men som vanligt fattades "hennes" präst, ska försöka få till en date med honom när vi är i Kumla nån gång.

En glass på torget var ju inte heller nått Trollungen sa nej till och att få revbensspjäll till lunch var ju rena rama lyckan. När vi var på torget träffade jag tjejen jag köpt de flesta av kläderna jag har om man bortser från alla de jag fått av snälla vänner. Köpte en ny påse för 175:- och det är billigt för vad jag fick och sättet att handlar passar mig utmärkt.



Äntligen på väg med buss till Örebro, Trollungen var klädd och klar före 7.00 och bussen gick 10.05, så det var en lång väntan och mycket tjat innan vi satt där och resan tog sin början. Även om vi hade tjuvstartat dagen innan, men det räknades inte enligt Trollungen. För då gjorde vi ju bara saker som jag och Mormor ville göra.



Att besöka Stora Holmen och åka "Lilleputtetåget" var nått jag älskade som barn, och vi har besökt "Holmen" med Trollungen förut, men nu var det nog sista gången om hon inte gör det med nån som är mindre, för nu insåg i alla fall jag att min tjej börjar bli stor. När vi satt på tåget fick Trollungen syn på Lillkusinen, så de vinkade till varandra, men det blev inte av att de lekte, då han skulle åka med nästa tåg och vi tog båten över till Stadsparken och en fika i Wadköping



Efter båtfärden, som inte är lång, den går över Svartån och en fika i Wadköping, lekte Trollungen i Stadsparken, men även här börjar hon växa ur klätterställningarna mm. Så vi vandrade upp mot centrum för att se på konst, äta glass och shoppa lite.


OpenART i Örebro, innebär att hela stan är en konsthall och vi såg många konstiga och andra fina föremål, vissa förstod vi andra inte, men det var ett kul inslag i stadsbilden


Det är inte alltid man förstår vad konstnären tänkt att man ska ha konstverket till, eller om man bara ska se på det. Trollungen testade många olika poser på denna, och detta var bästa sättet, tror jag...


Ett rött flygplan, det var i alla fall självklart vad det var och vad man skulle göra med det, enligt Trollungen och alla andra ungar som gick förbi det


Rulltrappor har vi inte i Forshaga och jag tror att bara att få åka 20 gånger upp och ner, medan Mormor köpte knappar till min underbara vackra kofta som jag fick "bara" för att vågen visar på drygt minus 40kg, hade gjort Trollungens dag.



Trollungen hade tre mål med tjejdygnet, åka buss till Örebro, köpa garn som Mormor ska förvandla till en halsduk till mig och en sjal till Trollungen och det viktigaste, att bjuda oss på glass, men glassen fick kosta högst 20:-, så vi betalade våran glass själva och av bara farten betalade jag Trollungens också.



Mormor älskar glass precis som Trollungen och jag, och det är ju tur det, när det var det stora målet för dagen, vi han allt med en hamnburgare också.



Bussen kom aldrig, för i Mormors tidtabell som gäller till 20 augusti hade man inte satt in ett v, vilket betydde att just den bussen hade sommarlov...


Det fick bli tåget tillbaka till Kumla, och jag lovar att hade det varit på det tåget när man slängde av en flicka och om jag sett det hade jag inte låtit det ske. Men vi åkte flera timmar innan och inte med SJ.



Det var en trött och nöjd tjej som lämnade Kumla och tjejdygnet, fast egentligen hade det nog räckt med att åka buss till Örebro från Kumla, äta en glass och köpa karn, allt annat var bonus och man blir trött av att gå mycket och uppleva en massa saker man inte ens kunnat tänka ut....

Inga kommentarer: