2008-11-08

Utmätt

Tänk att fyra veckor kan gå så fort, nu är Reuma Rehab över för denna gång. Sista veckan handlade mest om att bli utmätt, eller mer rätt skrivas ut. Det handlar om att både sjukgymnasten och arbetsterapeuten gör en ny undersökning och sen jämförs siffrorna från första veckan och de flesta blir mer smidig, starkare och piggare, det gäller inte mig.

När det gäller sjukgymnastens undersökning så är det bra att jag inte blir mer smidig då jag är överrörlig och att det är inte bra för mina leder. Så det resultatet var väntat, men en viss ökad rörlighet har jag fått, men det är knappt mätbart. Arbetsterapin har även denna gång inte gett önskat resultat, jag har mindre styrka och rörlighet i främst höger hand. Nu hänger det förmodligen samman med att jag under träningen fått inflammation i handleden. Detta ledde å andra sidan till att läkaren min bestämde sig att ändra min medicin, så nu går jag på Enbrel, ett biologisk läkemedel som har enormt bra resultat för de som den passa.

Då jag bara har tagit en spruta och det tar upp till 6 månader innan resultatet är helt klart är det ännu svårt att säga om jag hör till de som svarar bra på denna behandling. Men jag har fått en viss förbättring, jag sover hela nätterna och det är en enorm förbättring. Det är ca 5 årsedan jag sist sov en hel natt, jag har varit uppe och vankat, läst, sett på TV, legat i sängen och skruvat på mig, men inte sedan i måndags, jag har nu sovit 5 nätter och det gör skillnad.

Så sammanfattningsvis kan man säga att jag är piggare, något smidigare, men har förlorat styrka och rörlighet i händerna, så jag är nöjd, 2 av 3 får man vara nöjd över och nästa vecka kommer Vickan hem...

Inga kommentarer: