2012-06-06


Att fira nationaldagen är inget vi har som vana, men det är mysigt och lyxigt att vara ledig och en nybakad rabarberkaka med en svensk flagga i och en gul skål med blå sked med vaniljvisp, fick bli vårt lilla extra till fikat denna dag, ett guldkorn. När jag var yngre hette det "Svenska flaggans dag" och det var då föreningar mm fick fanor av Kungen, vi var inte ens lediga. Tror nog att man även idag har delat ut fanor och att man firat dagen på olika vis på olika ställen.

Det hade egentligen varit bra om man lärt alla barn i skolan vår nationalsång, och passat på att prata om allas lika rätt. Att vi har det bra, trots alla försämringar här i Sverige och att de som kommer hit från andra länder och pratar andra språk och har andra vanor inta är konstigt eller gör fel utan bara på ett annat sätt, det finns både svenska, invandrare och flyktingar som gör fel, men det handlar inte om hudfärg, religion mm, utan mer om personernas egna val.

Det finns så många andra sånger som också passar bra en dag som denna och mitt val stod mellan Ulf Lundells "Öppna landskap", med Lundell och Kents "Sverige", här med Trollungens stora idol och några till. Ni får välja den ni tycker passar er bäst. Samtidigt finns det en låt som just nu betyder enormt mycket för mig, som jag återkommer till när livet känns tungt, men den stämmer så bra, så här kommer den som en hyllning till alla er som gör att jag "inte ger upp".

Inga kommentarer: