2010-03-23

Drabbad

Så jag har slitit, funderat på om det är nått fel på mig och vad det är jag missar. Många är de som hyllat, pratat om bästa bok/böcker de läst och jag förstår ingen ting. Eller visst har jag gillat de första två, tyckt de var riktigt bra men sega, svåra att komma in i och de första 300 sidorna i bok ett fick mig nästan att ge upp. När jag hostade om detta var det plötslig flera som erkände att de inte hade gillat bok ett i början, många lovade att det var värt slitet, att man börjat om flera gånger, nån hade sett filmen för han inte orkade läsa boken. Detta fick mig att fundera men jag tog mig in i boken och jag tycker att det är en mycket bra bok, bättre än bra men inte bäst. Tvåan var så lik ettan men nu var jag förberedd och den var grymt bra, båda böckerna berör och jag har svårt att se hur man kan göra film och TV av detta, men på sikt ska jag nog se hur det löst allt.

Inatt har jag streckläst, jag har varit förbannad, lycklig, jag har känt så där många känslor man känner när man läser en bok som berör, som får en att välja bort sömn för man måste bara få veta hur det går, nu ligger boken bredvid mig för jag har några sidor kvar men jag vill inte att det ska ta slut, vill inte skiljas en sista gång från de där människorna som jag lärt känna och gillar, det var i början av året jag tog tag i bok ett och nu är snart trean och hela serien slut, och det känns som om det hänger mycket i luften och många trådar som aldrig kommer att nystas i men så är det ju Millennium-trilogin jag nu ska skiljas från. Känslan jag har är att bok ett och två är väldigt lika i upplägg och att trean skiljer sig markant från de första två och jag hoppas att det finns inte bara en utan flera böcker i nån dator i någons gömma och att jag som läsare kommer att få ta del av detta, för jag ställer nu in mig i raden av de som hyllar dessa böcker, men de är inte det bästa jag läst...

Inga kommentarer: