2010-03-03

Ord

"Man kan inte förbjuda saker som inte finns", sa Jonas Gardell igår i sitt nya TV-program och det är ord jag funderat på sedan dess, för det ligger en hel del i det. Kan varmt rekommendera programmet, men det underlättar nog om man gillar Gardell och har funderingar kring det där med Gud, religion och hur man kan tro på något som inte går att bevisa att det finns...

Två andra ord som jag funderat på är bjärta färger, jag försökte slå upp bjärta men misslyckades, sökte då på nätet och fann vad jag tror är en förklaring, men hur kan man komma på att använda ord som inte finns, eller som väldigt få vet betydelsen av. Nu är det ju känt att jag har dyslexi, och inte är en hejare på att stava men jag är duktig på att slå upp ord och när jag inte hittar någon betydelse, jag hittade inte ens ordet då blev jag irriterad för jag behövde verkligen få en förklaring för att kunna läsa vidare och förstå innebörden av det jag läste. Det som slog mig när jag sökte var att jag har mycket att tacka Mams för, hon envisades med att jag skulle slå upp saker, hon kämpade med min läsläxa och hon har bidragit till att jag idag älskar dessa knepiga saker som kallas ord och alla de berättelser jag tar del av tack vare att jag idag kan läsa och nu vet jag även vad bjärta färger är. Tack mamma!

Inga kommentarer: