2010-06-08

Orm

Har i flera dagar försökt få Trollungen att förstå att man ska ha strumpor och långbyxor om man ska gå i skogen, ja helst stövlar också, men hon vill gå barbent med "Hoppla-tofflor". Så igår när vi gick från dagis var det dags igen och jag förklarade att i skogen är det bäst att ha långbyxor, då det kan finnas bla fästingar, mygg och orm där och ja de finns även på andra ställen, men främst i skogen.

Han inte mer än in innan hon kommer in skrikandes; "En orm, jag såg en orm. Den var svart och gul." Lite skakig i bena var jag när vi gick ut på gatan och mycket riktigt på grannens gräsmatta slingrade en lång svart orm, med två gula fläckar på huvudet, och jag drog en suck av lättnad, snokar behöver jag inte ta död på, för det hade varit omöjligt att ta den från området på annat sätt, än som en död orm, med tanke på att ormar är fridlyst.

Inga kommentarer: