2010-05-09

Mat

Just nu kretsar mycket kring mat här på 17, jag skriver ner allt jag äter, försöker få till det där med att äta minst 6 gånger per dag och funderar mycket på hur allt ska bli innan och efter min operation. Det gäller ju att få hela livspusslet att fungera och det utan att Maken och Trollungen behöver lida för att jag ska förändra mitt liv. Är övertygad om att vi alla kommer att må bra tack vare att jag förändrar mig, och att vi bara kan vinna på det, men vägen dit kommer inte alltid att bli enkel.

Med tanke på detta är det otroligt kul att få höra att Trollungen helt plötslig börjat smaka på allt möjligt på dagis. Hon har sedan hon föddes varit petig med mat. Tror att mycket handlat om hennes laktosintolerans, hon fick ont i magen av att äta och det är först nu hon förstår sambandet och att varken vi eller de på dagis serverar henne mat hon mår dåligt av. Visst har det hänt att det blivit fel nån gång, och då går hon tillbaka och äter bara säkra kort, potatis, ris och pasta och bara det, plus knäckebröd och leverpastej, men nu varar dessa perioder bara nån dag och sen äter hon igen. Denna vecka är något av rekord när det gäller nya smaker. Tomat var det första jag fick höra att hon gillar, sen tillkom totiliabröd med gurka(en favorit utan skal) och creme fraiche, sallad har hon tydligen ätit länge och jag blev så stolt när hon åt fruktsallad i fredags. När hon sen önskade sig totilia med köttfärs var jag inte sen att hänga på. Köttfärsen gjorde jag som vanlig köttfärssås och glad blev jag, för ungen åt 3 ½ tortilias och förutom köttfärssås hade hon dessutom på chips, gurka och creme fraiche. Det roliga är att det inte slutade där, för idag har hon åter igen gjort sin mor stolt, köttgryta och gelé slank ner och det med besked, jag hade varit glad om hon ätit sås och ris, men nu ville hon ha mer kött, och hon smakade på gelén två gånger. Att vi dessutom provade på en köpt chokladpudding, en sojabasserad och att hon även smakade på den och ville ha mer gör saken än bättre, för livet är så mycket enklare om man vågar smaka på det som bjuds...

Inga kommentarer: