2010-08-12

Slutkläm

Sovmorgon är något jag inte riktigt förstått vitsen med, om vi pratar tiden innan jag fick barn och blev dålig i min reumatism. Men som snart fd småbarnsförälder och så här dagen efter sprutan så uppskattar jag att få sova länge, men framför allt att slippa stressa.

Fd småbarnsförälder, är något jag funderat en del över så här i tider av inskolning på Fritids och om en vecka börjar Trollungen Förskoleklass, det jag fortfarande vill kalla Lekis, men det är visst ett ord från stenåldern. När slutar en unge att vara ett småbarn och vad kommer sen, skolbarn? Helt klart är att Trollungen börjar bli en stor tjej, en tjej som helt plötsligt anser att det finns tjej- respektive killsaker, det finns färger som har med kön att göra, leksaker, kläder, men även annat som jag inte riktigt greppat ännu, men det kanske jag återkommer till.

Maken är och "leker" med Kompisen Hs pappa, de klättrar på taket, använder både såg och hammare och jag tror att de har det riktigt kul och är helt säker på att ungarna våra skulle göra nästan vad som helst för att få vara med där upp. Innan Maken gick tog vi ett tag här hemma, vi tvättade poolskyddet, och började rengöra i poolen, semestern är snart slut och blir det någon mer sommar så får vi ta fram vattenslangen och spola ev barn som kan behöva en dusch, för poolen är tömd, skurad, ska tömmas på det sista vattnet och sen hängas på tork innan den packas ner till i maj nästa år...

Det känns lite vemodigt att städa ur poolen, det är på nått vis ett tecken på att sommaren är slut, att vi går mot mörkare tider och att vardagen snart tar vid. Det sista set jag faktiskt fram emot och det gör det lite lättare så här i slutklämmen av sommaren...

Inga kommentarer: