2012-02-20

Rörelsevecka

Ibland går jag i taket, för vad som kan ses som bagateller och just nu är en sån. Trollungen kom hem med ett veckobrev om att de ska ha "Rörelsevecka -Tillsammans" i skolan denna vecka, och det gillar jag, "Dans i Värmland" ska vara på skolan, så de ska skapa och dansa och man ska jobba klassöverskridande. Det ska gås och mätas, relatera till hur långt man gått i meter, km och mil och hur långt är det i förhållande till Sverige mm. Så långt är allt bra men så kom vi till läxmappen, läsläxa och den fixade Trollungen på ett kick, hon har i stort sätt löst läskoden, så det var bara att skriva "Super" och göra en stjärna i läsloggen.

Nu till det som fick mig att se rött, det fanns även en "Motion 2012", där vi under en vecka ska skriva upp aktiviteter varje dag som är på minst 30 min. och det retar mig. Har de rörelse på schemat hela veckan med bla totalt ca 55 danspass, säkert inte för alla men ändå, plus bad, lek på raster och fritids så borde det räcka. Man får skriva sina "vanliga" aktiviteter om de är på minst 30 min, förslag från skolan är promenad, hopprep, skidor, pulkaåkning, men även situps, armhävningar och olika hopp, eller annat man kan komma på. Vart tog den fria leken vägen, fritiden, tid för läxläsning, kompisar mm. Jag hämtar Trollungen senast 15.00 så vi har ju tid och hon spelar både handboll, innebandy och dansar. Men leken som är så viktig och skolarbetet för de som har det jobbigt, när ska de hinna med det. Vilken 7åring promenerar 30 min? Nu tar det ca 30 min för Trollungen att gå hem, vilket hon gör på torsdagar, så de barn som går hem har väl löst det hela utan att tvång ska till, men det retar mig. Kommer att på ren trots skriva fri lek på onsdag, för just onsdagar brukar det ringa en av bästa kompisarna och det är rörelse att leka, skrev även fri lek i lör- och söndags. Lördagen var Trollungen på "Leklandet" med bäst bästaste kompisen i 3 timmar och de satt inte still annat än när de åkte kana. Igår blev det 3 tim fri lek, men i något lugnare tempo pga krocken med ett handfat i lördags. Vikten av vila, sova och äta hade varit bra mycket viktigare att vår Trollunge fått lära sig...

Inga kommentarer: