2012-02-21

Semlor x 3



Så här såg min första semla ut idag, det är egentligen en mandelmuffins, med vispad grädde blandad med riven mandelmassa. Jag har nämligen tröttnat på att misslyckas så många gånger med att baka släta glutenfria bullar, de blir inte bra. Så fick jag tips om att göra muffins och toppa dem istället och jag kan lova att detta kommer jag att göra fler gånger, och det bästa är att om jag bara kallar dem för mandelmuffins så funkar de året runt, längtar tills jag kan toppa dem med färska bär, som hallon och blåbär.

När jag var till världens bästa ICA, så hittade jag glutenfria släta bullar i frysen, de tar hem allt jag ber om och lite till med tanke på glutenfria alternativ och laktosfria produkter, de är suveräna. Så det blir en "riktig" selma ikväll, de sålde även "Semelbullar" utan laktos så här kommer det ikväll finns tre sorters semlor, är det Fettisdag så är det, det är vad jag kallar vardagslyx.

Tänker dela med mig av mina Mandelmuffins:
ca 6-8 muffins
100g smör
1 dl florsocker
massor av kardemmumma
1 ägg
1dl mandelmjöl
½ tsk bakpulver

Topping:
vispad grädde blandad med riven mandelmassa

Sätt på ugnen 200 grader
Rör smör och florsocker
Blanda i kardemumma, jag hade i ca 1 msk
Rör i ägget
Blanda mandelmjölet och bakpulvret och rör i det i smeten
Klicka i smeten i veckade pappersformar
Grädda i 8-10 min
Låt de svalna helt innan det är dags att ha på toppingen

Ska testa att ha färska bär på när det blir säsong

Inga kommentarer: