2010-01-24

Sjuk eller frisk, det avgör FK

Det känns så bra att jag imorgon ska börja praktisera, samtidigt som det skrämmer mig. Hade önskat att skovet var över och kroppen pigg och relativt smärtfri, men det positiva med att komma hemifrån och få nya "inputs" väger tyngre just nu. Med tanke på att FK anser att jag är frisk och att min sjukdom inte är ett hinder för att jobba 100%, så får vi väl se vad som händer, för de läkare jag träffat tror inte att det håller, men de kan ju inget göra. Kan bara undra hur många vi är som sitter i detta träsk, där behandlande läkare anser en sak och FK en helt annan. Själv vill jag vara frisk men inser ju att så inte är fallet, men det hade varit lättare att acceptera sjukdomen och leva med den om jag visste att jag har rätt att vara sjukskriven när jag behöver och att de olika instanserna som finns jobbade sida vid sida och inte som nu då behandlande läkare inte har något att säga till om. Nu hänger allt på vilken handläggare man får på FK och hur nitisk den är för att få ner sjukskrivningsantalet. Det handlar ju inte om att folk ska bli friska utan om att politikerna ska få se de siffror de anser är rätt. För vi blir ju alla friska om vi inte får vara sjukskrivna och jobb det får vi om de sänker ersättningen från a-kassan, att det sen ska finnas jobb som passar oss och arbetsgivare som vill anställa det är en helt annan sak som jag än så länge inte hittat lösningen på.

Inga kommentarer: