2008-07-13

Gudmoderns matjesillsallad

Vi har nedräkning, imorgon börjar äventyret, resan till Hasselö, och klockan går sakta. Maken och jag har varit och köpt mjölk åt Trollungen, är man laktosintolerant så gäller det att ta med sånt som inte finns överallt. Nu handlade vi inte bara mjölk, utan det blev två hela kassar, och vi som redan har en full bil med saker som ska med...

Innan vi handlade hämtade vi mormor, men det fanns ju ingen plats för henne i bilen, Trollungen var fundersam hur hon skulle få plats, men det löste sig, vi stuvade om en del och så fick jag plats i baksätet. Trollungen och mormor fick vara hos Morbror T, medan vi handlade. På så sätt gick det något smidigare och en och annan muta köptes.

Åter på Ånnaboda så började jag förbereda matsäcken, ska vi åka 5.00 så måste allt vara klart när jag lägger mig, för i morgon går jag raka vägen in i bilen, utan att vakna helt. EN av sakerna vi ska ha med är

"Gudmoderns matjesillsallad"

6 normalstora potatisar
1 burk matjesill + spad (jag tog ca 4msk)
2 ägg + 1 till garnering
½ gul lök
1 burk gräddfil

Finhacka allt och blanda väl, rör i gräddfilen och ställ kallt över natten

Servera salladen till hårt bröd, vi kan rekommendera "Grov Falu Rågrut".
Detta är en utmärkt sommarlunch, förrätt, matsäcksröra, den funkar till jul och midsommar, den funkar alltid

Inga kommentarer: