2011-07-05

Skärp

För ett år sedan hade jag fruktansvärt ont i rygg och höfter, höften som var sämst behandlades med några cortisonsprutor men ryggen finns det ingen på reumatologen som sätter sprutor i, så jag fick gå till min älskade "plågoande" och tillika sjukgymnast.

Där fick jag frågan varför jag inte använde bälte. Bälte??? När man väntar på att göra en GBP-op i september, så är det sista man behöver ett skärp för att få kläderna att sitta uppe. Min "Plågoande" tittade frågande på mig och insåg att jag inte fattade vad hon menade utan gick för att hämta ett bälte, ett sånt som de flesta kvinnor som väntar barn och har foglossning har för att stabilisera bäckenet. Ett sånt hade jag aldrig sett, än mindre testat. Det var nu det gick upp för "Plågoanden" att trots att hon är min fjärde sjukgymnast sen diagnosen så saknar jag den första informationen, om jag fått den och förträngt den eller om det helt enkelt är så att jag aldrig blivit informerad det vet vi inte, men vi vet att nått bälte har jag aldrig haft. Redan när jag gick från sjukgymnastiken på sjukhuset så kände jag att detta var nått som skulle hjälpa mig, jag hade nu fått veta att jag ständigt går med "foglossning" och att instabiliteten gör att jag alltid kommer att till och från få problem med höfter och rygg.

Nu ett år senare och nästan 40 kg lättare är problemen inte lika stora, men jag har fortfarande ont i ryggen och höfterna till och från, men självklart gör det enorm skillnad att bära runt på nästan 80st smörpaket a 500g mindre. Men nått annat som slagit mig är att jag som aldrig fattat vitsen med lågt skurna jeans nu älskar det. Det tog ett tag innan jag kom på det, för jag använde helst de med hög midja men insåg efter ett tag och mycket funderande att jag fick ondare i rygg och höfter när jag hade kjol, klänning eller byxor med hög midja. Då slog det mig plötsligt att när jag har mina jeans med låg midja så sitter skärpet på samma plats där bältet ska sitta, vilket jag slarvar med under en längre period, då jag inte haft så ont. Så plötsligt är jag nu helt inne på att byxor ska ha låg midja, synd bara att modet just när jag äntligen fattat vad som är bäst för mig, är ett annat.

Inga kommentarer: