2011-07-22

Vart är världen på väg?

Har sedan tidigt 80-tal en tjej som jag ser som min lillasyster och det är en tjej som gör mig till en bättre människa, om inte för alltid, så då och då, genom att bla via FB länka till sidor där jag kan göra en insats genom att skicka pengar via SMS. Just nu är det ett samarbete med Röda Korset, Unicef och Rädda Barnen och TV4-Gruppen som startar insamlingen Hopp för Afrikas horn, för att ge stöd till framför allt till de drabbade barnen i östra Afrika. Nu hoppas jag att fler än jag följer denna underbara tjejs fotspår och skänker en slant, ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra underverk.

Men om inte det räcker med svält och elände långt borta så har idag terrorn kommit närmare oss, igen, då centrala Oslo ser ut som en krigszon och där barn på ett sommarläger utsatts för beskjutningar. Det är så svårt att ta in, svårt att förstå att jag är glad att Trollungen inte ställt några frågor om varför de bombat i Norge och just nu ser jag friidrotten på SVT2 och förbereder kvällsmaten. Men det går trögt, då mina tankar går till alla de drabbade, både i Norge och runt om i världen. Vi har trots allt det himla bra här i Forshaga och många av de problemen man brottas med är I-landsproblem, men ingen mår bättre för att nån annan har det sämre, det är verkligen ett moment 22

Inga kommentarer: