2007-08-04

"Bläfisa bläfisa"



Dagen började med att det kom en kall nakenfis och kröp ner i min varma säng, jag vaknade på nolltid. Då fick jag se maken ute i köket, och utbrast; "Vilken blekfis!" Till saken hör att han har fin färg i ansiktet och på armarna, men magen den är blek. Detta hörde självklart nakenfisen så hon sprang ut i köket och ropade till sin far;"Bläfisan bläfisan" och så sprang hon och skuttade upp i min säng, efter kom maken och då tjöt trollungen av skratt. Sen ville trollungen att pappan skulle ligga kvar i sängen och hon skulle gå ut i köket. Maken var inte sen att lyda. Då hör vi från köket; "Greja greja greja" Det var signalen till hennes pappa, då skulle han ut i köket och ropa bläfis och hon skulle jaga honom in i sängkammaren. Behöver jag säga att det var ett mysigt sätt att bli väckt på?!?

Det är inte på alla kallas som det finns en karusell, men det fanns det idag när Bomsta´friade 80 år. Marknadsgatan var inte full i stånd, men det fanns allt saker att köpa som trollungens nya poncho, och fint garn av agoraull, men det sista får vänta tills jag har mer pengar, eller mer rätt, de tog inte kort, men jag fick ett så nu kan jag ringa och beställa, vilket jag ska göra vid tillfälle. För det var inget stickigt garn, och det var inte av får utan av kaniner, så jag behöver inte fodra pulsvärmarna som jag hoppas mams sak sticka. Hon som säljer garnet säljer även pulsvärmare, men de var inte hälften så fina som mams...

Annars har denna lördag mest handlat om saker vi inte behöver längre, som skötbordet, det har vi burit ut ur badrummet, men det står i hallen. Katten är inte alls glad, det står i vägen för henne, inte för jag förstår varför hon gnäller, hon kan ju gå där vi går, det går alldeles utmärkt, men hon är ju katt och ska går där hon vill. Trollungen behöver inga blöjor, så de ska vi lägga undan till lillkusinen, men vi spar på dem ett litet tag till, bara ut i fall, men det vet inte trollet. Kläder som trollungen växt ur de behöver vi inta ha i skåpet bland kläderna som passar så där har jag sorterat bort en massa, det betyder att vi måste handla nya, men det får vänta ett tag.

Annat vi inte behöver är allt skräp i syrenhäcken, jag kom på att vi inte varit på utsidan och klippt, så det har jag gjort idag, men jag avbröt det hela när trollungen kom för vilken gång i ordningen vet jag inte, men ledsen var hon och slagit sig hade hon. Hon har en bula och ett rött märke i pannan, en blå vrist, ett blått knä, några blåmärken på benen och nått på en arm, hon har ett hack, eller nått i tummen, och har skurit sig på ett papper på ett pekfinger, sen var det nått om att en kille på gatan varit dum och att systrarna inte var snälla. Det hela fick mig att sluta rensa och sätta mig en stund på bänken med en mammasjuk dotter i knät. Det är inte lätt att vara mamma och hålla ordning på alla olyckor, men nu sover hon sött i sin säng.

Förutom rensandet, så har jag dammsugit och skurat badrummet, gått en del på Bomsta´och gått med trollungen när hon åkt sparkcykel.

1N

Inga kommentarer: